Actualitzat 17/12/2013 22:30

Aicec-Adicae insta legislar per evitar abusos futurs de la banca i rescabalar els passats

Jofre Farrés (Aicec-Adicae) y la diputada Dolors Montserrat
EUROPA PRESS

BARCELONA 2 des. (EUROPA PRESS) -

El secretari general de l'Associació d'Usuaris de Bancs, Caixes i Assegurances de Catalunya (Aicec-Adicae), Jofre Farrés, ha instat aquest dilluns els polítics a legislar per evitar abusos futurs de la banca i rescabalar els passats.

A la comissió d'investigació del Parlament sobre les possibles responsabilitats derivades de l'actuació de les entitats financeres i la possible vulneració dels drets dels consumidors, ha concretat peticions com renovar la llei hipotecària perquè el comprador no "hipotequi la seva vida" en cas d'impagament, adaptant la normativa espanyola a la de la resta de països de l'entorn.

També ha incidit en les clàusules terra, demanant que es millori la transparència en la informació sobre la seva existència i les seves conseqüències, així com que hi hagi proporció entre màxims i mínims en la relació clàusula terra-sostre, amb exemples que ha criticat d'un terra del 3,5% i un sostre del 15% "que és com no posar sostre".

Ha defensat el procés de recuperació de la inversió que s'està donant amb l'arbitratge per la venda massiva de participacions preferents, i deute subordinat en les caixes d'estalvis, i s'ha mostrat a favor que aquest rescabalament es doni també en altres abusos que han tingut lloc en la banca.

Per al futur, sobre la venda de productes financers ha reclamat que es creï una llei per distingir clarament els estalviadors dels inversors, i quin tipus de productes es poden comercialitzar a un perfil i a un altre.

CODI DE CONSUM

En l'àmbit català, ha animat els polítics a actuar amb els instruments al seu abast, ja que, si bé no tenen competències per regular el funcionament de les finances, sí poden controlar la transparència en la informació i la veracitat de la publicitat a l'àmbit financer, a través del codi de consum: "Dir que no hi ha competències és una actitud hipòcrita".

Ha assenyalat que un municipi, emparant-se en el codi de consum, ja ha multat entitats financeres per deficiències en la informació als clients que va detectar fent una inspecció, i Farrés també ha sol·licitat a l'Agència Catalana de Consum (ACC) que exploti al màxim les seves competències davant de denúncies de consumidors i fent alertes.