Tindrà representants de l'OCDE, la Comissió Europea i la Unesco
BARCELONA, 18 abr. (EUROPA PRESS) -
Barcelona reunirà d'aquest dijous a aquest dissabte 200 experts mundials per reflexionar sobre la innovació en formació educativa, amb l'organització de 15 grups de treball sobre diferents disciplines, en el marc de la conferència bianual de la Federació Mundial d'Associacions per a la Formació del Professorat (WFATE), que per primera vegada es farà a Europa des de la seva creació el 2010.
La conferència ha estat presentada aquest dilluns en roda de premsa a l'Institut d'Estudis Catalanes (IEC) per la degana del Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya (CDL), Josefina Cambra; l'exsecretària executiva del Consell Superior d'Evaluació del Sistema Educatiu de la Generalitat, Carme Amorós, i la presidenta electa de la WFATE, la catalana Mireia Montané.
L'objectiu és fer "una reflexió molt profunda sobre com ha de ser la formació del professorat en aquest món contínuament canviant", ha exposat Montané, que ha afegit que la conferència també pretén aprofundir en la resistència al canvi que s'observa en el sistema educatiu.
Amb el títol 'Innovation in Teacher Education within a Global Context', la trobada reunirà representants de l'àmbit educatiu de l'OCDE, la Comissió Europea i la Unesco, a més de comptar amb la consellera d'Ensenyament, Meritxell Ruiz; el comissionat d'Educació i Universitats de l'Ajuntament de Barcelona, Miquel Àngel Essomba, i la presidenta de la WFATE, Jane McCarthy.
Segons Montané, els 15 grups d'experts "tenen vocació de permanència", ja que les seves aportacions seran recollides en un document de síntesi que serà traslladat a les autoritats educatives de tots els nivells, a més el congrés comptarà per primera vegada amb la participació d'alumnes, professors i directors d'escoles catalanes.
MULTILINGÜISME I NOVES TECNOLOGIES
Una de les reflexions més rellevants que es llançaran des de Catalunya serà la ponència 'Multiculturalisme i Multilingüisme': "És un tema inherent a la nostra identitat. Ho compartirem amb experts de tot el món", ha indicat Amorós, qui ha afegit que es presentarà una investigació sobre l'aprenentatge de les llengües romàniques com a base per conèixer nous idiomes.
També ha destacat la taula rodona sobre igualtat digital 'Digital Equality', que es farà el 22 d'abril i tindrà els experts Paul Resta, Thérès Laferrière, Robert McLaughlin, Jordi Vivancos i Mercè Gisbert, i el grup de treball 'Aprenentatge amb tecnologies i mòbil per a innovacions pedagògiques de formació educativa'.
L'AULA DEL SEGLE XXI
Montané ha remarcat la visita al projecte 'Aula del Segle XXI' a la Facultat de Psicologia i Ciències de l'Educació Blanquerna, de la Universitat Ramon Llull (URL), una classe equipada "amb tots els recursos digitals i mobles que es poden moure", per la qual cosa es poden fer activitats de tota mena en la mateixa aula, ha explicat.
Altres grups destacats se centraran en l'ensenyament del currículum escolar, la relació entre el "triangle virtuós" de l'escola, la universitat i l'administració pública, i els models d'avaluació educativa, ha detallat Amorós, qui ha recordat la tradició que existeix a Catalunya amb el Consell Superior d'Evaluació del Sistema Educatiu, del qual va ser secretària executiva.
EXPERIÈNCIA ESCOCESA
La presidenta electa del WFATE també ha posat èmfasi en la presentació oberta al públic que tindrà lloc aquest dijous --en els equipaments de la Universitat de Barcelona (UB) i de l'IEC-- d'una experiència d'Escòcia, "un dels països més avançats en selecció del professorat i escoles", que consisteix en què el col·legi professional seleccioni el professorat dels centres educatius públics.
Preguntada sobre si aquesta iniciativa seria importable a Catalunya, Montané ha dit que no, tot i que sí és un cas inspirador: "Hi ha exemples que de cap manera els necessitem per copiar-los, sinó per inspirar-nos i veure què és el que en podem treure per repensar-los i recrear-los", i ha recordat que aquest país també ha begut de la tradició pedagògica catalana.