L'11% dels ciutadans que acaben en urgències criden el CatSalut
BARCELONA, 3 febr. (EUROPA PRESS) -
La Conselleria de Salut de la Generalitat ha impulsat una campanya que recomana al ciutadà cridar el telèfon 061 CatSalut Respon abans d'anar a urgències perquè pugui ser derivat al dispositiu més adequat i no col·lapsar així els hospitals.
En roda de premsa aquest divendres, el conseller de Salut, Toni Comín, ha explicat que la campanya 'Creus que has d'anar a urgencies? Truca al 061' es "anticipa" al Pla Nacional d'Urgències que es presentarà aquest trimestre.
El director del Servei Català de la Salut (CatSalut), David Elvira, ha xifrat en un 11% el nombre de ciutadans que acaben en urgències i que prèviament havien cridat el telèfon 061.
"Dues terceres parts de les urgències que s'atenen als hospitals es podrien tractar en altres dispositius", com els ambulatoris, els Centres d'Urgència d'Atenció Primària (Cuap) o amb el servei d'atenció domiciliària, entre uns altres, segons Comín.
Segons el conseller, drenar les urgències a uns altres aquests dispositius milloraria el temps de resposta, que seria més ràpid, reduiria les llistes d'espera i es donaria una atenció més enfocada a la situació de cada malalt.
"La millora del sistema d'urgències passa per fomentar un canvi d'hàbit que consisteix a trucar al 061", ha manifestat el conseller, en defensar que es cridi el CatSalut Respon com a automatisme.
El 061, que gestiona 5.500 trucades al dia, compta amb 200 professionals sanitaris --metges, infermeres i tècnics-- disponibles les 24 hores del dia durant els 365 dies de l'any que fan torns amb nou metges, cinc infermeres i 20 operadors.
REFORÇ DE PROFESSIONALS
El reforç del 061 serà progressiu i passarà per 13 nous professionals per torn --quatre metges, quatre infermeres i cinc operadors-- en sala, a més de set empleats més al centre de coordinació de l'Institut Català de la Salut (ICS).
La campanya té un cost d'al voltant dels 34.500 euros, finançats pel departament de Salut i la Secretaria de Difusió i Atenció Ciutadana de la Conselleria de Presidencia.
Preguntat per la tardança d'aquesta campanya --ja que arriba en plena epidèmia de la grip--, Comín ha defensat que "tot és millorable", però ha recordat que és la primera vegada que es promou una iniciativa com aquesta.
Ha justificat que volien que estigués "perfectament alineada" amb el Pla Nacional d'Urgencias, i que hagués estat un error engegar-la abans sense haver analitzat el tipus de demanda i dispositius.
El 2016, el 061 va rebre un total de 1.992.981 alertes sanitàries corresponents a 1.473.609 incidents, el 40% dels quals es van resoldre telefònicament i el 60% restant van requerir la mobilització de 1.050.430 recursos.