Actualitzat 04/10/2024 18:34

Un 54% dels treballadors dels comerços d'Andorra la Vella s'adrecen en castellà als clients

La junta executiva i alguns socis de Plataforma Andorrana per la Llengua
PLATAFORMA ANDORRANA PER LA LLENGUA

Les dades corresponen a un estudi de la nova Plataforma Andorrana per la Llengua

ANDORRA LA VELLA (ANDORRA), 4 (EUROPA PRESS)

Un estudi de la nova Plataforma Andorrana per la Llengua recull que més de la meitat dels treballadors dels comerços d'Andorra la Vella, en concret un 54%, fan servir el castellà per adreçar-se en primer terme als clients.

Així s'ha donat a conèixer aquest divendres durant l'acte de presentació en societat de l'entitat, presidida per l'exministre Marc Vila, que fa uns mesos es va incorporar a la junta executiva, informen en un comunicat.

L'estudi, elaborat per la lingüista Carla Piñol, també mostra que, un cop iniciada la conversa, si el client respon en català "la meitat" dels treballadors que han començat la conversa en castellà mantenen aquesta llengua.

Després d'analitzar les interaccions en una mostra de 550 establiments d'Andorra la Vella, l'estudi constata que la llengua d'inici "és molt important" per determinar en quin idioma es mantindrà la conversa.

Les dades recopilades indiquen que el client associa un determinat tipus de negoci a l'ús d'una llengua concreta: el sector de l'hostaleria i els grans magatzems "s'identifiquen clarament amb l'ús del castellà", i el sector financer amb el català.

Vila ha lamentat que la llei del català aprovada recentment a Andorra finalment limités l'obligació legal de començar una conversa en català "als serveis sanitaris i socials i al transport públic".

En la seva opinió, s'hauria d'obligar a començar les converses en català també als comerços perquè considera que la situació fomentaria que les converses es desenvolupin "en català".

ACTIVITAT I ORIGEN

La investigació de Piñol també revela que l'ús del català per part dels treballadors "varia notablement" en funció de l'activitat econòmica dels establiments, i mentre en l'hostaleria i els grans magatzems gairebé el 40% dels treballadors tria el castellà per atendre, a les botigues el percentatge es redueix al 25%.

En canvi, el sector financer està "molt allunyat" de l'oferta lingüística de les altres activitats econòmiques i gairebé el 80% dels treballadors s'adrecen als clients en la llengua oficial del país.

En funció de la procedència dels treballadors també es detecten canvis: el 84% dels originaris de Catalunya saluden en català, mentre que només ho fan el 69% dels nascuts a Andorra.

En el cas de persones nascudes fora de Catalunya o Andorra, els nascuts a la resta d'Espanya que s'adrecen en català als clients no arriba al 40%; entre els d'origen portuguès el percentatge és del 30%, i un 12% entre els originaris de l'Amèrica Central i del Sud.

L'estudi també relaciona les dades amb el temps de residència al país i constata que un curt termini d'estada al Principat "no contribueix" a l'augment de l'ús del català ni a una oferta lingüística satisfactòria.

Contador



www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés