Els tràmits per acabar de connectar el tramvia per la Diagonal estaran a punt en els pròxims mesos
BARCELONA, 10 nov. (EUROPA PRESS) -
La prolongació del tramvia de Barcelona des de la plaça de les Glòries fins a Verdaguer ha entrat en servei aquest diumenge a primera hora del matí, i així es completa la primera fase de la connexió del tramvia per l'avinguda Diagonal, les obres de la qual van començar el març del 2022, informa el consistori en un comunicat.
D'aquesta manera, es finalitza el període de marxa en blanc del nou tram del tramvia que es va iniciar el 21 d'octubre per fer les últimes comprovacions i els ajustos necessaris en matèria de disponibilitat, fiabilitat i seguretat abans de donar servei als usuaris.
El nou servei de tramvia recorre uns 2 quilòmetres pel centre de la ciutat, entre la plaça de les Glòries i el carrer de Girona, entra de ple en la trama urbana del districte de l'Eixample i ajuda a connectar diversos municipis de la zona nord de l'àrea metropolitana.
COMPLEIX ELS CALENDARIS
L'èxit de les obres ha permès complir amb el calendari previst inicialment en el projecte de la prolongació, que contemplava que el nou tram es posés en marxa aquesta tardor.
La primera fase de la connexió del tramvia per l'avinguda Diagonal ha comptat amb una inversió de 63 milions d'euros, corresponents a 48 milions en obra civil i sistemes de tramvia, i 15 milions en la fabricació dels tres tramvies nous que entren a prestar servei.
A aquestes xifres se sumen 52 milions d'euros a la urbanització de l'altra i 8,1 milion més per a la construcció del col·lector, prèvia a la infraestructura del tramvia.
TREU 2.000 COTXES DEL CENTRE DE BARCELONA
Es calcula que el nou tram incorpori una demanda addicional de 24.000 viatges al dia a la xarxa del tramvia i que eliminarà prop de 2.000 cotxes diaris del tram central de l'avinguda Diagonal.
També contribuirà a descongestionar la xarxa d'autobusos, sobretot les línies horitzontals, i optimitzarà els recursos destinats al sistema de transport públic.
El nou tram de tramvia és fruit de la col·laboració entre l'Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya i millorarà la connectivitat de la xarxa de transport públic amb nous intercanvis: enllaçarà amb quatre línies de metro --L1, L2, L4 i L5-- i 14 línies d'autobús urbans i interurbans.
SEGONA FASE DE LA CONNEXIÓ, A PUNT
La segona fase del tramvia per l'avinguda Diagonal ha de connectar la nova estació de Verdaguer amb la plaça de Francesc Macià, de manera que unirà completament les xarxes nord i sud del tramvia de Barcelona a través dels 4 quilòmetres que les separen.
L'Ajuntament ja té redactat el projecte de reurbanització del tram que comprèn la segona fase i el projecte executiu per a la construcció del nou col·lector en el mateix àmbit, que estan tots dos en fase de validació tècnica.
En paral·lel, l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) està ultimant el projecte de la infraestructura del tramvia, amb tres parades noves: Diagonal/Zinc d'Ors, Balmes i Casanova.
La previsió és tenir tots els documents aprovats al començament del 2025 i de manera definitiva durant el segon trimestre del mateix any.
Un cop es tanqui la tramitació dels tres documents, caldrà aprovar els pròxims pressupostos de l'Ajuntament i de la Generalitat de Catalunya per executar les obres, amb un calendari previst de 40 mesos.