Bonet: "Ha de servir per acompanyar als canvis en la mobilitat dels propers 5 anys"
BARCELONA, 16 gen. (EUROPA PRESS) -
El govern municipal de l'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha presentat aquest dijous la proposta de Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2025-2030, pla estratègic amb el qual es marca com a principal objectiu aconseguir un 85% de desplaçaments sostenibles.
En una sessió plenària en el Saló de Cent junt amb els representants del centenar d'entitats que han participat en la redacció del pla, la primera tinent d'alcalde d'Urbanisme, Laia Bonet, ha afirmat que el PMU és el document que "ha de servir per acompanyar als canvis en la mobilitat que es presentaran els propers 5 anys" a Barcelona.
El nou pla ha estat elaborat aquest últim any utilitzant les dades de desplaçaments de 2023 i que, segons el repartiment en maneres de transport, els més sostenibles --a peu, transport públic, bicicleta i vehicles de mobilitat personal (VMP)-- ja van suposar més del 80%, prop dels objectius de l'anterior PMU.
De cara a 2030, el pla persegueix que el vehicle privat passi d'un 19,9% d'ús total al 15%; un creixement de fins a tres punts, fins al 37,1%, en el transport públic i una pujada del 3,8% al 5,7% de la bicicleta i VMP, tot en un context en el qual es preveu que la mobilitat augmenti un 12%, de 8,3 a 9,3 milions diaris.
Aquests objectius han estat desplegats en 32 mesures dividides en tres eixos: una gestió més eficaç de l'espai públic, una major captació del transport públic i una reducció de l'ús del vehicle privat, que en total suposarien uns 1.000 milions d'euros de despesa per al consistori, d'una forquilla total aproximada d'entre 6.000 i 8.000 milions d'euros a gastar entre l'Administració.
"NOVA MIRADA"
Una de les novetats d'aquest pla estratègic és la "nova mirada" cap a les dades recollides, la qual defineix el repartiment modal de la mobilitat a Barcelona per motius d'ús, és a dir, separant la utilització de les diferents maneres de transport depenent de l'objectiu del desplaçament.
Aquesta divisió mostra el triomf de la mobilitat a peu, amb bicicleta, en VMP i en transport públic en els moviments quotidians, escolars de menors i majors de 16 anys, turístics i sanitaris, si bé també la reducció dràstica en la mobilitat laboral, amb un 23,9% d'ús del cotxe, un 12,8% de la moto i un 3,5% de furgonetes i camions.
D'aquesta forma, l'Ajuntament també s'ha marcat com a objectiu el transvasament de 250.000 desplaçaments laborals del vehicle privat al transport públic, sobretot en la connexió de Barcelona amb la resta de l'àrea metropolitana, disminuint el seu ús fins a un 25%.
APROVACIÓ
Una vegada presentat en la sessió d'aquest dimecres, l'objectiu del govern de Collboni és que el pla sigui aprovat inicialment en la Comissió d'Ecologia, Urbanisme, Mobilitat i Habitatge entre els propers 6 o 8 mesos.
En aquest moment, s'obriria un període d'exposició pública del PMU i la posterior tramitació perquè s'aprovi definitivament, encara que per a aquest pas haurà d'esperar a final d'any.
"Tenim una proposta vestida després d'un any de treball, que podem compartir amb vosaltres i que després d'aquesta sessió podrem discutir i aprovar-la abans que acabi l'any", ha celebrat Bonet en el seu discurs inicial cap a les entitats.