Publicat 27/02/2025 13:55

Barcelona prova un sistema que fa servir la IA per estudiar invasions del carril bus

Imatge del que capten les càmeres de Hayden AI
TRANSPORTS METROPOLITANS DE BARCELONA (TMB)

La prova pilot no multarà els vehicles infractors

BARCELONA, 27 febr. (EUROPA PRESS) -

L'Ajuntament de Barcelona ha engegat la prova pilot d'un sistema d'intel·ligència artificial (IA) de l'empresa Hayden AI a quatre autobusos de dues línies de Barcelona, i que farà servir càmeres per detectar els vehicles que obstaculitzen el pas dels autobusos i s'aturen o aparquen als carrils reservats.

La prova s'ha aplicat a dos busos de la línia H12 entre Besòs i Verneda-Gornal, i dos busos de la línia D20 entre Passeig Martítim i Ernest Lluch, amb l'objectiu d'estudiar com millorar la velocitat i el servei de la xarxa d'autobús, segons ha informat Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) aquest dijous en un comunicat.

La primera tinent d'alcalde de Barcelona i presidenta de TMB, Laia Bonet, ha afirmat que els carrils bus estan dissenyats per oferir un servei de transport públic, en les seves paraules, fiable, ràpid i còmode, però els vehicles privats que "fan servir il·legalment els carrils bus ho fan impossible".

La iniciativa --que no sancionarà els infractors-- és un projecte guanyador del repte Barcelona Innova Lab Mobility i l'ha finançat l'Ajuntament de Barcelona, conjuntament amb TMB i Fira de Barcelona, tot i que en una hipotètica implantació del sistema en el futur valorarà aplicar sancions.

Es tracta d'un sistema d'IA de càmeres i que reuneix dades que ja estan en ús a diferents ciutats dels Estats Units, com Nova York, on des que es va implementar el 2015 la velocitat dels busos ha augmentat un 5% i les col·lisions s'han reduït en un 20%.

El contingut d'aquesta notícia està elaborat en col·laboració amb l'Ajuntament de Barcelona

Ajuntament de Barcelona


Barcelona Economies



Contingut elaborat amb la col·laboració de l'Ajuntament de Barcelona