Actualitzat 16/12/2023 13:31

El 3,3% de les noves places de Park & Ride previstes fins el 2030 per l'ATM estan en construcció

Archivo - Un 'Park & Ride' a Viladecans (Barcelona)
ROBERT_RAMOS - Archivo

FGC està construint un aparcament amb 300 places a Martorell (Barcelona)

BARCELONA, 16 des. (EUROPA PRESS) -

L'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona va proposar el 2021 construir 8.968 noves places de Park & Ride, els aparcaments al costat d'estacions de transport públic, fins el 2030, i actualment el 3,3% d'aquestes places s'estan construint en un aparcament a Martorell (Barcelona).

En unes declaracions a Europa Press, el cap de Servei de Planificació d'Infraestructures de l'ATM de Barcelona, Francesc Calvet, --organisme encarregat de la supervisió d'aquests espais-- ha explicat que es preveu que aquest aparcament es finalitzi el primer quadrimestre del 2024.

Els objectius per al 2030 suposen el 68% de les 13.254 places de nova construcció --més la remodelació de les 1.375 ja existents-- que l'ATM va proposar mitjançant un Pla Director Urbanístic (PDU) el 2022, que té l'objectiu de potenciar aquests aparcaments per fomentar el desplaçament en transport públic i reduir les emissions contaminants.

La construcció i finançament d'aquests espais --que l'ATM ja planteja amb altres serveis com a restaurants-- correspon als operadors de les parades de transport públic, que són Renfe, amb un 70% de les places; Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), amb un 28% de les places, i els ajuntaments propietaris de les parades d'autobús de la seva localitat, amb el 2% restant.

L'ATM entén com a plaça un aparcament amb unes mesures d'un turisme estàndard, que equival a l'espai que també poden ocupar tres motos o set bicicletes, i les 13.254 places proposades estan repartides en uns 100 aparcaments d'uns 80 municipis diferents, la majoria de les quals (86%) a la província de Barcelona.

BARCELONA CIUTAT

Tan sols dos dels aparcaments proposats són en estacions de la ciutat de Barcelona, el de Baixador de Vallvidrera i les Planes: Això és perquè l'ATM prefereix "que el cotxe es deixi a distància de Barcelona, no a les portes" de la ciutat per reduir més quilometratge.

Segons l'ATM, prioritzar els aparcaments a Barcelona respon "a una altra filosofia" i els municipis proposats han estat el resultat d'un estudi i de diversos grups de treball amb operadors i administracions públiques.

L'objectiu és arribar als usuaris que viuen a llocs apartats de nuclis urbans, com ara urbanitzacions, o que utilitzen habitualment el cotxe i "facilitar-los l'aparcament" als municipis més allunyats de Barcelona perquè puguin accedir a les xarxes de transport públic.

FGC I RENFE

Fonts d'FGC han explicat a Europa Press que l'aparcament de l'estació de Martorell Central té l'objectiu de facilitar la intermodalitat entre el cotxe i el ferrocarril al nus de Martorell i tindrà 337 places, que se sumaran a les 2.416 ja existents que l'operador té entre 20 estacions d'enllaç.

Sobre la resta de places que podria construir, FGC té redactat el projecte de l'estació de Quatre Camins de Sant Vicenç dels Horts (Barcelona) --que tindrà 300 places-- i està "en converses" amb l'Ajuntament de Sant Cugat del Vallès (Barcelona) per redactar un projecte de pàrquing a l'estació de Sant Joan, amb una previsió inicial d'unes 300 places.

Pel que fa a les places de Renfe, el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible va anunciar al juliol la signatura dels convenis dels bescanviadors de Sant Cugat del Vallès de les estacions de Sant Cugat-Volpelleres i Hospital General, on es podrien remodelar o ampliar més places de 'Park & Ride', segons l'ATM.

Fonts de Renfe han detallat a Europa Press que l'operador actualment compta amb cinc estacions de Park & Ride --Gavà, Castelldefels, Cornellà, Sant Joan Despí i el Papiol (Barcelona)-- i amb 9.500 places d'aparcament al costat de les estacions.

Actualment, l'ATM té comptabilitzada l'existència d'un total de 12.780 places --que escalarien fins a les 26.082 si es compleix la proposta--, uns aparcaments que consideren "altament rendibles" perquè redueixen la contaminació, el soroll i la congestió de les carreteres.