Celebra el creixement de prop del 5% de l'economia catalana el 2022
BARCELONA, 31 gen. (EUROPA PRESS) -
La Cambra de Barcelona ha previst un creixement del PIB català de l'1,8% el 2023 respecte a l'any anterior i ha descartat un escenari de recessió econòmica malgrat la inflació, "tot i que sí que hi haurà una ralentització".
Ho ha dit en una roda de premsa aquest dimarts el director del Gabinet d'Estudis Econòmics de l'entitat, Joan Ramon Rovira, acompanyat de la seva presidenta, Mònica Roca, que han presentat les conclusions de l'Informe de conjuntura catalana del quart trimestre del 2022 i les previsions per al 2023, elaborat per la Cambra i l'equip d'AQR-Lab de la UB.
Segons Rovira, el procés de desacceleració de l'economia catalana es mantindrà durant el primer trimestre per causes com la inflació i l'"estalvi més moderat per part de les llars", que l'entitat preveu que aquest any baixi un 1,2% respecte al 2022.
"DE MENYS A MÉS"
Rovira i Roca han coincidit a destacar que el comportament econòmic anirà "de menys a més" a mesura que l'any avanci, ja que preveuen un descens gradual de la inflació per la moderació dels costos energètics.
Això fa que la confiança empresarial millori lleugerament, tot i que la Cambra constata que ha augmentat el nombre d'empreses catalanes que volen apujar els preus el primer trimestre perquè la inflació subjacent "continua a l'alça".
"Que hi continuï havent un augment de costos és un senyal que implica polítiques monetàries més agressives per aturar aquesta inflació, i cal estar en alerta", ha avisat Roca, que preveu que aquest escenari pugui generar un impacte negatiu per a l'activitat i l'ocupació.
DISMINUEIX LA TAXA D'ATUR EL 2023
Rovira ha assegurat que la recuperació de l'activitat al llarg del 2023 "impulsarà la creació d'ocupació i disminuirà la taxa d'atur", que l'entitat preveu que rondi el 9% aquest any.
Segons la Cambra, les perspectives empresarials i els indicadors avançats d'activitat econòmica es van deteriorar el quart trimestre del 2022 (fins a tancar-se el trimestre amb un creixement del 0,2%), i augura un creixement "pràcticament nul" a curt termini (0,1%), ja que les expectatives dels empresaris sobre els seus negocis han estat negatives per segon trimestre consecutiu.
CREIXEMENT MÉS INTENS DEL PREVIST EL 2022
Rovira ha celebrat que l'economia catalana "ha anat millor" del que esperaven el 2022, amb un creixement del PIB de prop del 5% respecte al 2021, gràcies al dinamisme del mercat de treball, el consum privat i la recuperació del turisme estranger.
Una altra clau per al creixement han estat les exportacions de béns, que s'han mantingut en "xifres rècord, amb una evolució positiva fins al novembre del 2021".