L'estació de la Sagrera de Barcelona és una de les deu infraestructures prioritàries
BARCELONA, 30 gen. (EUROPA PRESS) -
La patronal Foment del Treball ha demanat aquest dijous que s'incrementi en 1.500 milions la inversió anual conjunta entre l'Estat i la Generalitat en infraestructures a Catalunya.
Així ho ha defensat el secretari general de la patronal, David Tornos, al costat del president de la Cambra de Contractistes d'Obres de Catalunya (CCOC), Lluís Moreno, en una roda de premsa per presentar l'última actualització del 'Catàleg de les 100 infraestructures bàsiques per a Catalunya'.
Segons Tornos, cal una inversió de 3.000 milions d'euros anuals per eliminar el dèficit que existeix en les infraestructures catalanes, que la patronal xifra en 42.500 milions d'euros en els últims 15 anys.
En aquest sentit, Foment ha volgut abaixar les expectatives i ha demanat 1.500 milions d'euros anuals més, tenint en compte que, segons l'últim informe de la CCOC del quart trimestre de l'any passat, a Catalunya es van licitar 3.443 milions en obres públiques.
"Catalunya pateix un dèficit acumulat en inversions estatals en infraestructures que no només compromet el desenvolupament dels grans projectes estratègics, sinó que també provoca una desigualtat territorial creixent", ha lamentat Tornos.
10 INFRAESTRUCTURES MÉS IMPORTANTS
Així mateix, la patronal ha elaborat un rànquing amb les 10 infraestructures més prioritàries i urgents que s'han de desenvolupar, i ha situat en el número u la finalització de l'estació de la Segrera de Barcelona, on encara queden 600 milions per licitar.
Per Moreno, la futura estació "canviarà el centre de gravetat" de la ciutat, i ha d'estar integrada en l'entorn i connectar totes les línies de metro i d'alta velocitat i Barcelona amb les ciutats que se situen a 800 quilòmetres a la rodona.
La finalització de les línies L9 i L10 del Metro de Barcelona i la connexió del tramvia per l'avinguda Diagonal són les següents infraestructures que la patronal considera urgents per millorar la vida dels ciutadans.
El rànquing també inclou la millora de l'AP-7 i l'AP-2, l'ampliació de l'Aeroport de Barcelona-el Prat per assumir més vols intercontinentals, que són els que "menys contaminen", i el desenvolupament del corredor mediterrani al Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre (Tarragona).
L'estació intermodal de Lleida, l'ampliació de la dessalinitzadora de la Tordera II a Blanes (Girona), la plataforma logística intermodal a Vilamalla (Girona) i els nous accessos al Port de Barcelona completen la llista d'obres urgents.
GRANS PROJECTES ESTRATÈGICS
La patronal, a més de llistar infraestructures concretes, ha assenyalat cinc grans projectes estratègics de país que s'han de prioritzar, i ha valorat que el més important és la millora de la mobilitat ferroviària, que inclou el Pla de Rodalies i ampliacions al Metro i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC).
"Hem de reduir el desplaçament de persones per raons de feina i gairebé és més prioritari això que reduir l'horari laboral", i ha apostat per la millora del transport públic pels beneficis que dona als ciutadans.
En segon lloc, Foment ha situat la millora de la seguretat viària i la interconnexió territorial, i ha apostat per construir dos eixos viaris verticals per la zona oest de Catalunya que connectin el sud amb el nord.
La millora de la connectivitat intercontinental i del transport ferroviari de mercaderies, l'autoproveïment hídric i la lluita contra la sequera perquè es torni a repetir la situació de l'any passat i altres infraestructures com els complexos sanitaris i els ports tanquen la llista de projectes estratègics.