Sánchez Llibre reclama el traspàs total de Rodalies a la Generalitat
BARCELONA, 1 juny (EUROPA PRESS) -
Foment del Treball ha xifrat en 40.000 milions d'euros el dèficit inversor i la infradotació d'inversió pública en infraestructures a Catalunya del 2009 al 2022, informa en un comunicat aquest dijous.
La patronal ha reclamat que la situació es regularitzi i "no fer pagar la reducció d'aquesta despesa pública apretant i reduint de manera tan intensa" la inversió pública.
Per això, ha demanat una "inversió recurrent equivalent al 2,2% del PIB", amb una planificació realista, que s'executi a temps i de manera planificada.
El president de la patronal, Josep Sánchez Llibre, ha lamentat que aquesta falta d'inversió "arrossega un dèficit d'infraestructures cada vegada més gran" i ha exigit una cimera per acordar el traspàs total de Rodalies a la Generalitat.
"Si les dues parts tenen la voluntat d'efectuar el traspàs íntegre, que ho facin de manera immediata per respecte als 300.000 usuaris diaris de Renfe a Catalunya", ha afegit.
L'informe elaborat per la patronal fa una comparativa entre 15 regions europees similars a Catalunya, i evidencia la "manifestament pobra" inversió i dotació en carreteres, que es compensa amb una dotació més gran en autopistes.
"També hi ha un gran dèficit a nivell comparatiu en l'àmbit de ferrocarrils, i encara més" en relació amb ports i aeroports.
QUATRE ÀMBITS
Foment ha presentat una simulació amb les inversions que es podria haver fet amb aquests 40.000 milions i que ha basat en quatre àmbits: en energia fotovoltaica i eòlica; millores de la garantia del subministrament d'aigua; millora de Rodalies, i execució de les infraestructures de transport necessàries a Catalunya.
Sobre el primer punt, la patronal assenyala que amb una inversió addicional de 10.000 milions i aprofitant la col·laboració públic-privada "es podria haver construït una infraestructura" molt pròxima a la necessària per als objectius marcats el 2030.
Amb 10.000 milions més es podria haver construït una infraestructura de subministrament d'aigua que permetria no entrar en fase d'emergència per sequera al setembre --que es pot evitar si plou de manera suficient fins aleshores--.
Quant a Rodalies, ha assegurat que amb 10.000 milions es podria haver executat el pla 2008-2015 i l'actual pla 2020-2030 "i haver recuperat deu anys d'inversions".
I Foment considera que, amb els 10.000 milions restants, "ja estarien executades" infraestructures com el corredor mediterrani, els accessos viaris i ferroviaris al Port de Barcelona i al Port de Tarragona, l'accés ferroviari a l'Aeroport de Barcelona, la B-40 o les línies L9 i L10 del Metro de Barcelona, entre d'altres.