Publicat 13/10/2023 12:00

Natlia Mas qualifica l'actual model de finanament d'"espoliació" per a Catalunya

Archivo - La consellera d'Economia i Hisenda, Natlia Mas
David Zorrakino - Europa Press - Archivo

Assegura que el gruix del deute de la Generalitat es deu a l'"infrafinanament"

BARCELONA, 13 oct. (EUROPA PRESS) -

La consellera d'Economia i Hisenda de la Generalitat, Natlia Mas, ha qualificat l'actual model de finanament d'"espoliació" per a Catalunya i ha dit que no és un model de solidaritat, en una entrevista publicada aquest divendres a 'El País' i recollida per Europa Press.

Mas ha lamentat que "es tracta els ciutadans de Catalunya com si fossin de segona" i ha criticat que en els últims anys els recursos disponibles per a l'Administració Central han augmentat el doble que per a les comunitats autnomes.

"Aquí hi ha una srie de greuges concrets per a Catalunya i hi ha unes dinmiques de recentralització dels recursos que no són lgiques", ha dit, després de reclamar corregir el desequilibri que ha produt en, per exemple, la recaptació de l'IVA.

Ha assenyalat que hi ha altres comunitats autnomes perjudicades, per la qual cosa ha assegurat que cal "trencar aquesta estructuralitat que afecta negativament, des d'un punt de vista econmic" alguns territoris.

MODEL DE FINANAMENT

La consellera ha assegurat que "Catalunya és un territori solidari, per una solidaritat ben entesa est molt lluny dels resultats" de l'actual model.

Preguntada per si la Generalitat participar en la negociació, ha dit que depn del plantejament i que no ho faran "en una qüestió cosmtica", i ha demanat una correcció bilateral als, en les seves paraules, greuges específics de Catalunya.

En aquest sentit, ha assegurat que "el gruix del deute de la Generalitat s'explica per aquest infrafinanament" i ha reclamat un tracte diferencial per corregir-lo.

PRESSIÓ FISCAL

Mas ha defensat que la "pressió fiscal a Catalunya és bastant més baixa que la mitjana de la zona euro" i que, en tot cas, est, segons ella, absolutament entrellaada amb el dficit fiscal, que el Govern xifra en prop de 22.000 milions d'euros anuals.

Ha assegurat que davant "la pressió en el cost de vida de les famílies", la Generalitat ha apostat per mesures d'alleujament.

"Els impostos de successions o de patrimoni no afecten el gruix de la ciutadania. El de patrimoni el paga l'1% dels contribuents i en el de successions, el 75% dels contribuents paga menys d'un euro", ha subratllat.

La consellera ha dit que el Govern no vol entrar en una batalla fiscal, i ha criticat la falta d'execució de les inversions pressupostades a Catalunya per part de l'Estat.