MADRID 6 febr. (EUROPA PRESS) -
El Tribunal Constitucional (TC) es disposa a admetre a tràmit en el ple de la setmana vinent el recurs que va presentar l'exvicepresident de la Generalitat i líder d'ERC, Oriol Junqueras, contra la decisió del Tribunal Suprem (TS) de no aplicar-li la llei d'amnistia.
Segons consta en l'ordre del dia, a partir de dimarts els magistrats també deliberaran sobre l'admissió a tràmit dels recursos interposats pels exconsellers Raül Romeva i Dolors Bassa.
Tots dos dirigents, igual que Junqueras, han recorregut en empara contra dues resolucions del Suprem: la de l'1 de juliol, per la qual se'ls va denegar l'amnistia; i la del 30 de setembre, en la qual el tribunal va confirmar la decisió en rebutjar les seves súpliques.
Fonts jurídiques consultades per Europa Press assenyalen que la majoria del tribunal es prepara per admetre a tràmit aquests recursos, la qual cosa vol dir que després deliberarà sobre el fons de l'assumpte en posteriors plens i revisarà si la resolució del Suprem es va ajustar o no a dret. Cal recordar que, fins ara, tots els assumptes relatius al procés han estat admesos per al seu estudi.
No obstant això, les fonts esmentades avisen que abans de donar entrada als recursos d'empara dels condemnats pel procés es podria plantejar un obstacle formal, ja que ni la recusació del magistrat conservador José María Macías ni l'abstenció del progressista Juan Carlos Campo s'han estès als recursos d'empara.
Campo es va apartar voluntàriament perquè quan era ministre de Justícia va dir en l'informe a favor d'indultar els condemnats que l'amnistia era "clarament inconstitucional", mentre que la majoria progressista va acceptar la recusació de la Fiscalia contra Macías perquè quan era vocal del Consell General del Poder Judicial es va pronunciar en contra de la llei en dos textos amb valor institucional.
El ple va acceptar tant l'abstenció de Campo com la recusació contra Macías en la qüestió d'inconstitucionalitat presentada pel Tribunal Suprem i, posteriorment, les va estendre a les altres tres qüestions --plantejades totes pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya-- i als 16 recursos d'inconstitucionalitat registrats pel PP i els governs i assemblees de les comunitats autònomes on governa.
Tècnicament, l'extensió no es va acordar per als recursos d'empara, que van arribar més tard al Constitucional perquè per presentar-los Junqueras i els altres condemnats van haver d'esperar a que es tanqués completament el recorregut del seu cas pel Suprem. Així, les fonts consultades adverteixen que aquest tràmit podria endarrerir l'admissió de l'empara sol·licitada per Junqueras, Romeva i Bassa.