Publicat 23/07/2020 18:19CET

Desxifren el genoma de la filoxera que va arrasar les vinyes europees durant el segle XIX

Investigadors de la UV
UV

VALÈNCIA, 23 jul. (EUROPA PRESS) -

El genoma de la filoxera, un insecte que va provocar diverses plagues fins arrasar les vinyes europees en el XIX, ha estat desxifrat per un equip internacional en el qual participen els investigadors Miquel Barberà i David Martínez de l'Institut de Biologia Integrativa de Sistemes (I2SysBio), centre de la Universitat de València (UV) i del CSIC.

Aquest estudi, que s'ha publicat en la revista 'BMC Biology', confirma que la plaga prové d'Amèrica del Nord i molt probablement de poblacions silvestres situades al llarg del curs superior del Mississipí.

Les conclusions ajuden a reconstruir la invasió biològica que van desencadenar les plagues sobre les vinyes europees en el XIX i avança en les estratègies per millorar la productivitat en viticultura, destaca la UV en un comunicat.

La seqüenciació del genoma l'ha impulsada un consorci internacional format per més de 70 experts de vuit països que es va crear el 2011 i lidera l'Institut Nacional d'Agricultura de França. Compta amb el suport tècnic de la plataforma Inrae-Bipaa, encarregada de facilitar l'accés a recursos genòmics sobre insectes associats a agroecosistemes.

En concret, el treball se centra en l'anotació d'un conjunt de gens relacionats amb el ritme circadià (un tipus de bioritme) i amb la inducció de la fase sexual. Es tracta de gens implicats en la fotorecepció, com també de gens candidats a desencadenar una resposta adequada a determinats canvis ambientals que produeixen modificacions en el cicle vital, explica l'investigador David Martínez.

Tant ell com Miquel Barberà s'han dedicat a identificar i caracteritzar gens relacionats amb el cicle biològic dels pugons, després de contribuir fa deu anys a seqüenciar i publicar el genoma de l''Acyrthosiphon pisum'.

Les filoxeres són insectes emparentats amb els pugons i hi comparteixen un cicle vital complex, amb el qual poden compartir mecanismes moleculars de control d'aquests cicles. D'aquí la participació dels investigadors de l'I2SysBio en el desxiframent del genoma de la filoxera.

La 'Daktulosphaira vitifoliae' és un insecte hemípter de la família dels filoxèrids que es nodreix de la saba que obté de les arrels de les vinyes. Descrita per primera vegada el 1854 per l'entomòleg Asa Fitch als EUA, va originar els primers brots d'infecció a França el 1863 fins que el van identificar definitivament el 1868 Bazille, Planchon i Sahut, membres de la Societat d'Agricultura d'Hérault a Montpeller.

L'intens comerç de vinyes entre els Estats Units i Europa podria haver estat la porta d'entrada accidental de l'insecte, que es va estendre per França, el país més afectat per la plaga, i altres territoris europeus.

NOVA FAMÍLIA GÈNICA AMB MÉS DE 2.700 GENS

Les anàlisis de la seqüència de l'ADN nuclear de la filoxera revelen l'existència de la família gènica més gran que s'ha identificat mai en un genoma. Amb gairebé 2.700 gens quan rarament se superen els 200, representaria un 10% del genoma de l'insecte.

Aquests gens, probablement essencials per a les interaccions entre la filoxera i la vinya, codifiquen les proteïnes que secreta l'insecte i podrien intervenir en la desactivació de les defenses bàsiques de la planta.

A les vinyes de la regió d'origen, la coevolució entre la planta i la plaga hauria permès la resistència de les vinyes a l'insecte. Per contra, les vinyes conreades a Europa no tenien un sistema de defensa adaptat per allunyar l'amenaça de la plaga i el seu "còctel letal" d'efectors.

El treball també confirma que la filoxera que va envair Europa procedeix de l'espècie 'Vitis riparia', un tipus salvatge de vinya americana. La informació que s'ha desxifrat permetrà potenciar la millora genètica en la viticultura.

© 2020 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés