BARCELONA 7 març (EUROPA PRESS) -
El Grup Janus, amb la collaboració del Collegi Oficial de Metges de Barcelona (COMB), han engegat una iniciativa per "humanitzar" el sistema sanitari públic, que protagonitza un collectiu de 12 sanitaris que pateixen o han patit una malaltia i que volen ajudar amb la seva experincia.
Ho ha explicat en roda de premsa el president del COMB, Jaume Padrós, i els representants del Grup Janus, Esther Pallissa i lvar Agustí, abans de la presentació pública del grup que tindr lloc la tarda d'aquest dijous.
La voluntat del grup és formular "recomanacions" per mitj de les seves vivncies com a usuaris de la salut pública per poder repensar i millorar l'atenció sanitria.
El seu origen es troba en el reportatge 'Quan el metge es converteix en pacient' publicat al juliol del 2017 per 'La Vanguardia' en qu tres doctors en actiu, lvar Agustí, Manel Escobar i Domingo Escudero, van donar el seu testimoniatge com a pacients del sistema de sanitat després de patir una malaltia i rebre tractament.
Agustí ha explicat que Janus "no pretén criticar la sanitat pública, sinó partir de l'agrament i debatre si n'hi ha coses millorables ".
D'aquesta manera, han decidit formar un grup de treball per incentivar la creació d'una plataforma de reflexió oberta i multidisciplinria sobre l'experincia dual dels seus membres, com a pacients i com a metges.
Una vegada constitut el grup, la segona fase es tradueix en l'organització de reunions peridiques i la publicació d'un informe anual de recomanacions a la disposició dels professionals i autoritats sanitries de Catalunya que difondr el COMB.
Esther Pallissa ha animat les dones del sector, especialment les metgesses, a participar en la iniciativa, perqu considera que amb un 55% de presncia femenina a les aules de la facultat, la seva participació és imprescindible.
HUMANITZAR LA MEDICINA
Manel Escobar ha assenyalat que dins del full de ruta de Janus hi ha diversos punts que tenen a veure amb la "humanització de la medicina i del sistema sanitari".
Així mateix ha destacat que en el procés de formació per ser metge, malgrat ser acadmicament molt exigent, "no hi ha ni una assignatura que ensenyi com comunicar-se amb el pacient".
Domingo Escudero ha destacat la necessitat d'atendre la "vulnerabilitat" que el pacient pot sentir davant del sistema mdic.
CANVIS SENZILLS I SIGNIFICATIUS
Agustí ha explicat que existeixen petits, per importants canvis que poden ajudar a humanitzar la relació, com "asseure's al costat del pacient a la consulta" o repensar l'esttica de certs espais com el sostre dels box que és, segons Agustí, la part de l'hospital que més veu un malalt.
Per concloure, els participants han acordat que és necessari que els professionals sanitaris facin l'esfor de "reconixer-se en el pacient" com a exercici d'humilitat.