Actualitzat 02/05/2018 13:07

Un estudi nega que el rendiment acadèmic vagi lligat a l'estructura familiar

Aula, escolars, classes, col·legi
JUNTA DE ANDALUCÍA

CERDANYOLA DEL VALLÈS (BARCELONA), 2 (EUROPA PRESS)

Un estudi del Centre d'Estudis Demogràfics (CED) de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) ha constatat que els resultats acadèmics dels estudiants que viuen en una família monoparental no són tan diferents d'aquells que els fan amb dos progenitors.

El treball ha analitzat el canvi experimentat a Espanya en famílies monoparentals femenines, ja que el 1991 era més habitual trobar dones amb estudis superiors i en els últims anys ha augmentat les que tenen menor nivell, segons ha informat aquest dimecres la UAB en un comunicat.

La investigació ha comparat els resultats de l'estudi PISA, en la prova estandarditzada de matemàtiques, amb més de 20.000 nens de tota Espanya, observant "petites diferències" segons l'estructura familiar, però que desapareixen quan es considera que les mares solteres són més joves i amb menys títols d'ensenyament, així els alumnes amb pare i mare van obtenir una puntuació de 489 punts i els d'un sol progenitor 479.

No obstant això, els estudiants sense accés a ordinador van aconseguir 445 punts, per contra els que sí el tenien, 490, a més, la diferència va ascendir fins al 66 punts depenent si la mare tenia estudis.

En aquest sentit, l'investigador del CED-UAB, Diederik Boertien, ha apuntat que si preocupen les oportunitats dels nens desfavorits d'Espanya en aquest camp "no s'hauria de centrar en l'estructura familiar sinó en altres factors", com la valoració en els ingressos familiars, la criança, els col·legis i els barris, ha suggerit.

Boertien ha assegurat que, tenint en compte variables com el nivell d'estudis i edat de la mare i la regió, les diferències es redueixen a quatre punts superiors a la mitjana dels nens que viuen amb un únic progenitor aquells que ho fan amb dos.

L'estudi, titulat 'La monoparentalitat suposa un risc per al rendiment escolar dels fills?', s'ha publicat en la revista divulgativa 'Perspectives Demogràfiques', ha contestat a la pregunta de l'investigador que ha volgut qüestionar fins a quin punt la concentració de famílies monoparentals entre els grups desfavorits socioeconòmicament pot constituir un obstacles per al desenvolupament de les habilitats i competències dels fills d'aquestes famílies.