Actualitzat 08/02/2023 15:25

Familiars, companys i autoritats acomiaden Josep Maria Espinàs en el seu funeral a Barcelona

L'editora i fundadora juntament amb Josep Maria Espinàs de 'La Campana', Isabel Martí
DAVID ZORRAKINO - EUROPA PRESS

Una gravació del mateix Espinàs recitant en català 'As time goes by' de 'Casablanca' clausura la cerimònia

BARCELONA, 8 febr. (EUROPA PRESS) -

Familiars, amics, professionals del sector de les lletres i la cultura i autoritats han acomiadat aquest dimecres l'escriptor i periodista Josep Maria Espinàs, mort diumenge als 95 anys, en el seu funeral al Tanatori de Sancho de Ávila de Barcelona.

La consellera de Cultura, Natàlia Garriga; el secretari de govern, Xavier Bernadí; la presidenta de la Institució de les Lletres Catalanes (ILC), Izaskun Arretxe; la presidenta de Junts, Laura Borràs; el president i la vicepresidenta d'Òmnium Cultural, Xavier Antich i Mònica Terribas, respectivament, han assistit a l'acte, que ha reunit unes 150 persones.

També ho han fet l'exconsellera de Cultura i actual vicepresidenta de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), Àngels Ponsa; la presidenta de l'Ateneu Barcelonès, Isona Passola; el president del Futbol Club Barcelona, Joan Laporta; la lingüista catalana Carme Junyent i els periodistes Antoni Bassas, Bernat Dedéu, Eva Piquer, Albert Om i Toni Vall, entre d'altres.

L'editora i fundadora juntament amb Espinàs de 'La Campana', Isabel Martí, ha estat l'encarregada d'obrir la cerimònia cap a les 12.05 hores amb la seva intervenció, en la qual ha recordat que fa just quatre anys que Espinàs s'acomiadava de la seva filla Olga, protagonista del llibre 'El teu nom és Olga', que va morir el 7 de febrer del 2019 als 64 anys.

DISCURSOS DE COMPANYS I FAMILIARS

Han pronunciat breus discursos Antoni Bassas, que ha defensat que guardarà per sempre els records personals amb Espinàs, una persona la qual considera que no se la podrà oblidar, i Bernat Dedéu, que l'ha definit com un tità de les lletres que no va sucumbir "a les temptacions bilingües dels seus coetanis".

També ha pronunciat unes paraules Xavier Antich, que ha reivindicat la intel·ligència, la capacitat d'observació i el sentit comú d'Espinàs, "una autèntica estructura d'estat, el que una comunitat necessita per mantenir-se en vida", i Eva Piquer, que l'ha erigit com un escriptor de majories.

Finalment han pujat al faristol un dels seus nets, Ricard Espinàs, que ha destacat l'extens llegat del seu avi, "que romandrà en la memòria col·lectiva per formar part del despertar de la cultura catalana postfranquista", i el seu fill Josep Espinàs, que ha recitat un text del seu pare.

UNA GRAVACIÓ DEL MATEIX ESPINÀS TANCA LA CERIMÒNIA

L'acte ha conclòs amb la reproducció d'unes paraules del mateix Espinàs amb les quals diu "adeu amb tendresa" als seus éssers estimats, abans de recitar en català una versió de la cançó 'As time goes by' de la pel·lícula 'Casablanca', posant punt i final a la cerimònia, que ha durat poc més d'una hora.

El funeral s'ha celebrat l'endemà que lectors, representants de la política i de la cultura, amics i familiars van acomiadar l'escriptor i periodista en una capella ardent instal·lada a la Generalitat, a la qual van assistir prop d'un miler de persones des de les 10.30 a les 19 hores per dir-li un últim adeu.