Se situa en el 18,9%, lluny de la mitjana europea
BARCELONA, 21 nov. (EUROPA PRESS) -
La Fundació Jaume Bofill ha proposat una "reforma urgent" de l'Educació Secundària Obligatòria (ESO) a Catalunya per combatre l'abandonament escolar prematur, allunyat del que es va desenvolupar en la Llei Orgànica de Millora de la Qualitat Educativa (Lomce).
És una de les propostes de l'estudi 'L'escola no és per a tu: el rol dels centres educatius en l'abandonament escolar', presentat aquest dimarts i en el qual ha analitzat cinc instituts públics de Barcelona amb diversificació de currículums.
L'estudi proposa superar el model tradicional de transmissió del coneixement en la Secundària, basat en matèries compartimentades; dotar als centres de flexibilitat organitzativa; augmentar les dotacions docents i implementar un model de gobernança als instituts basat en principis d'autonomia i cooperació.
L'autora de l'estudi, Aina Tarabini, ha retret que Catalunya "no es pot permetre" una taxa d'abandonament escolar prematur del 18,9%, lluny de la mitjana europea de l'11%, i ha remarcat que per lluitar contra l'abandonament s'ha de fer en paral·lel a confrontar la segregació.
La segregació escolar genera abandonament escolar prematur, sosté l'estudi, que també assenyala que propicia una sobrecàrrega d'esforç i frustració en el professorat, que han d'atendre emergències més enllà de la seva tasca pedagògica, i un impacte en els alumnes.
Tarabini també ha remarcat que el funcionament de l'ESO "dificulta" l'abordatge integral de l'abandonament escolar, i ha advertit que l'agrupament homogeni per nivells poden generar un efecte pervers, en el qual és important el paper del professor i els centres.
Ha assegurat que aquestes agrupacions han de tenir clar també el seu objectiu perquè, en ocasions, agrupacions d'alumnes flexibles no sempre funcionen: "No ens podem permetre una organització que consolida formes d'aprenentatge en les quals uns són considerats 'bons' i altres 'dolents".
"DESPERTAR L'INTERÈS"
L'informe de la Fundació Bofill també advoca per replantejar la figura del docent en la Secundària obligatòria, en el qual es responsabilitzi de l'èxit o fracàs de l'alumnat, i Tarabini ha apel·lat al seu rol per "despertar l'interès" de l'alumne.
Per tot això, Tarabini ha vist "imprescindible" un pla integral contra la segregació escolar liderat per la Conselleria d'Ensenyament de la Generalitat; el disseny de plans territorialitzats contra el fracàs i l'abandonament escolar; garantir itineraris educatius per als joves, i protegir els centres educatius que concentren més complexitat social, amb ràtios de 20 alumnes, un finançament no lineal i estabilitat de les plantilles.
Una de les mesures proposades per combatre la segregació és incorporar l'educació a temps complet com a proposta d'acompanyament educatiu al llarg d'aquesta etapa, i Tarabini ha considerat que la jornada educativa té "efectes en clau social".
En el marc de la reforma de l'ESO, l'estudi també ha proposat elaborar un pla d'acompanyament i orientació personalitzada de l'alumnat; fomentar la col·laboració entre els centres educatius, i un de formació inicial i permanent del professorat orientat al fet que els docents entenguin les causes de la desigualtat educativa.
Tarabini ha remarcat que la formació del professorat ha de permetre adquirir les competències professionals per a una "gestió diversificada i heterogènia" de les aules i la personalització dels processos d'ensenyament i aprenentatge.