Publicat 01/01/2025 13:07

Les carreteres catalanes van registrar l'any passat 136 morts (-11%) i 803 ferits greus (+11%)

Tràfic d'entrada a la ciutat de Barcelona per l'avinguda Meridiana aquest desembre
David Zorrakino - Europa Press

Gairebé la meitat eren motoristes (47), vianants (8) i ciclistes (6)

BARCELONA, 1 (EUROPA PRESS)

La xarxa viària interurbana de Catalunya va registrar l'any passat 136 morts en 121 accidents mortals, mentre que l'any anterior havien mort 152 persones en 136 sinistres mortals, així que 2024 va tenir un 11% menys de morts.

Però va haver-hi 803 ferits greus, un 11,5% més que el 2023, informa el Servei Català de Trànsit (SCT) aquest dimecres en un comunicat.

El SCT ha destacat que el nombre de morts de l'any passat és un 23% inferior a 2019, "any de referència per al compliment d'objectius", quan van morir 175 persones en 161 sinistres.

HORES I DIES DELS ACCIDENTS

El 50% es van accidentar per la tarda, que és la franja amb més morts (68 víctimes), seguida del matí (46); i els caps de setmana i festius segueixen representat aproximadament la meitat dels morts (70).

El 45,5% de morts de 2024 eren de col·lectius considerats vulnerables: 47 motoristes (-7 menys que l'any passat), 8 vianants (-5), 6 ciclistes (+2) i 1 usuari de vehicles de mobilitat personal (VMP).

La proporció de motoristes respecte al total de morts "segueix sent d'una tercera part" (34,5%), i a prop se situen els ocupants de turismes (53 morts).

Per tipus de vehicle, "es manté un augment" en la sinistralitat de furgonetes: 13 morts anaven en furgoneta, enfront d'1 el 2023 i 9 el 2019.

Quant al tipus de sinistre, 44 dels 121 accidents mortals van tenir 1 vehicle implicat; de la resta, 30 sinistres van ser xocs frontals, 16 laterals i 15 encalçacaments.

VIES AMB MÉS SINISTRALITAT

La carretera amb més sinistralitat va ser la C-37, amb 7 morts (3 en un accident a Castellfollit del Boix), seguida de quatre vies amb 6 morts cadascuna: Eix Transversal (C-25), N-II, N-420 (on un mateix accident a Riudecols va tenir 3 morts) i l'AP-7.

El SCT ha destacat una "reducció important" de la sinistralitat a l'AP-7, on es manté un descens de víctimes mortals, amb 9 menys que l'any passat i també 9 menys que el mateix període de 2019 (abans de la gratuïtat).

Després d'aquestes vies, la de més sinistralitat van ser la C-32 (5 morts), seguida de quatre vies amb 4 morts cadascuna: A-2, C-12, N-340 i C-31.

SEXES I EDATS

Per sexe, el 86% dels 136 morts eren homes (117, enfront de 19 dones); i el 76% dels 803 ferits greus eren homes, enfront del 24% de dones.

Per edats, destaquen els morts de 55-64 anys (29 víctimes) i els de 45-54 anys (21 víctimes), encara que la franja que més puja és la de 65-74 anys (17 víctimes, un 89% més que les 9 de l'any anterior).

BARCELONA, LA PITJOR DEMARCACIÓ

La mortalitat va baixar a 3 de les 4 demarcacions, i Barcelona segueix sent la que va patir més mortalitat (55), encara que són 9 menys que l'any passat (-14%).

Les comarques barcelonines amb més víctimes van ser el Baix Llobregat i el Bages, amb 9 morts, seguides del Maresme (8); i en demarcació van morir 26 dels 47 motoristes de tot Catalunya i 7 dels 8 vianants.

A Tarragona va haver-hi 34 morts (-2), sobretot al desembre (7); destaca la comarca del Baix Camp (12 morts, el 35% de la demarcació), i en aquesta demarcació van morir 3 dels 6 ciclistes morts a Catalunya.

A Girona van morir 21 persones (-7); destaquen les comarques de l'Alt Empordà (6) i el Gironès (4); i en aquesta demarcació van morir 9 motoristes, 1 vianant i cap ciclista.

A Lleida va haver 26 víctimes mortals (+2) i és "l'únic territori on ha augmentat lleugerament l'accidentalitat mortal"; la comarca del Segrià va tenir la meitat dels morts (11), seguida del Pallars Sobirà (6), i en la demarcació van morir 7 motoristes i 2 ciclistes.

Contador